Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; CBlacklist has a deprecated constructor in /var/www/jthyge.dk/public_html/usblog/scripts/sb_blacklist.php on line 6

Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; CBannedWords has a deprecated constructor in /var/www/jthyge.dk/public_html/usblog/scripts/sb_blacklist.php on line 34

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot start session when headers already sent in /var/www/jthyge.dk/public_html/usblog/index.php on line 11

Warning: strpos() [function.strpos]: needle is not a string or an integer in /var/www/jthyge.dk/public_html/usblog/index.php on line 49

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/jthyge.dk/public_html/usblog/scripts/sb_display.php on line 480
US Blog - Onsdag i New York
Onsdag i New York
lørdag, 12 januar, 2008, 09:18
Endnu en spændende dag i NY ventede, så det var tidligt op. Jesper der ikke havde fået meget søvn pga. vores elskede radiator var dog ikke helt nem at få op. Vi fik os et hurtigt bad, også af sted. Vi spiste morgenmad på den cafe, hvor vi spiste morgenmad mandag morgen. Det var nemlig rigtig godt. Efter morgenmaden gik turen til Empire State Building med subwayen. Vi har købt os et metrokort, så vi kan køre ubegrænset med subway og busser hele ugen. Det er en virkelig smart, og ikke mindst en hurtig måde at komme rundt.

Da vi ankom til Empire State Building ventede endnu et af de utallige sikkerhedstjek man skal igennem før man kan komme op i bygningen. Vi har aldrig været udsat for så mange sikkerhedstjek, som vi er herovre. Det er fuldstændig vanvittig, men sikkert nødvendigt? Vi blev henvist til elevatoren, og den førte os hurtigt og snildt op til 80ende etage. Her gik man rundt på etagen, fik taget det obligatoriske souvenirs billede, og kunne så tage endnu en elevator nogle etager op til observations-etagen. Man kunne komme udenfor, det var ret fedt med også lidt koldt. Vejret var fantastisk, idet det var stort set skyfrit. Perfekt vejr til lidt skyview.. På etagen var også en souvenirbutik, hvor Stine fandt et fint NY-æble til juletræet, - lidt souvenirs må vi jo også hellere have med fra "toppen på Manhatten".

Efter at have nydt den smukke udsigt fra New Yorks pt. højeste bygning (381 m) tog vi subwayen ned til syd Manhattan for at tage en færge ud til Frihedsgudinden og Ellis Island. Det var en fantastisk sejltur, og specielt at komme ud på øen hvor Frihedsgudinden står, idet man har set og hørt så meget om denne berømte statue. Det var også særlig spændende at komme en tur på Ellis Island. Ellis Island der indtil 1954 har været USA's største og vigtigste immigrationskontrol, "The gateway to America". I dag er der museum i de bygninger, hvor millioner af håbefulde mennesker drog til Amerika fra hele verden. Man ser hvordan de først er mødt af en kæmpe registrerings hal, dernæst bliver de testet helbredsmæssigt, både mentalt og fysisk. Samtidigt med at de skulle have 25$ for at kunne bosætte sig. Blev man afvist var det hele den lange vej tilbage over Atlanten. Nogle valgte dog at hoppe i vandet, og forsøge at svømme til Manhattan. Det var virkelig spændende at se, og det giver et godt billede af USA's fortid som indvandrenation.

Sejlturen tilbage var i en smuk solnedgang bag frihedsgudinden. Vi var tilbage på Manhattan ved 17-tiden, hvor vi fandt en lille café, da vi trængte til lidt varmt. Herefter fandt vi en subway der gik op til Grand Central. Vi havde læst os frem til at det kæmpe juletræ i NY skulle være ved Rockefeller Center, og vi havde lige nogle timer før vi skulle i Teater, så det ville vi lige et smut forbi. Det var dog nemmere sagt end gjort, idet det åbenbart var denne dag træet skulle tændes. Der var et menneskemylder uden lige. Mange betjente gjorde forsøg på at få trafikken og menneskemængden på rette vej. Nogle enkelte mente dog at de var berettigede til at gå mod strømmen, trods betjente råbte af dem. De kunne vist ikke være mere ligeglade. Der var en larm af helikoptere i luften, og skubbet af menneskemængden kom vi pludselig på afveje væk fra juletræet. Der var efterhånden også gået ret lang tid, og vi blev desværre nød droppe juletræet, da vi også lige skulle have lidt mad før teaterforestillingen. Vi fandt en cafe, hvor Jesper fik Sushi. Stine fik en slice Pizza med friske tomater og basilikum og en skål salat.

Tilbage på Times Square, hvor vi skulle i teateret, var der igen et mylder af mennesker. Der var lang kø ved teateret. De må helt sikkert have fordel af, at det er det eneste show der kører lige nu pga. strejke blandt scenefolk og tekstforfattere. Vi fandt vores plads, som var på balkonen. Nu fandt vi ud af hvorfor vores billetter havde været så billige, idet vi kun kunne se to tredjedel af scenen. Alligevel var det en fantastisk oplevelse, og hvilke sangstemmer de har. Specielt to børn spillede og sang fantastisk. Vi så Disney stykket "Mary Poppins", det var rigtig godt. Stykket var færdig ved halv elleve tiden. Så var spørgsmålet hvordan vi kom hjem. Vi viste ikke rigtigt hvordan det ville være at tage subwayen hjem på det tidspunkt. Vi kunne se at mange mennesker, mange familier der havde været i teater, gik derned, så det gjorde vi også. Det viste sig da også at subwayen var fyldt med mennesker, så der var der vist ikke nogen fare.

Onsdag i New York.

Tirsdag i New York
lørdag, 12 januar, 2008, 08:40
Vi startede dagen med at tage subwayen ned til Manhattans sydspids, hvor Staten Island Ferry sejler fra. En tur i subwayen på omkring 20 minutter, hvor vi fik mulighed for at opleve tavle New Yorkere, der var på vej til arbejde. Morgenmaden fik vi fra en cafe, men valgte "to go", da vi kunne sidde på nogle bænke ved vandet, og nyde det smukke syn af frihedsgudinden ude på vandet.. Efter en lidt hurtig morgenmad tog vi den gratis færge mod "Staten Island". Ikke fordi der skulle være det helt store at opleve på den ø, men fordi sejlturen går lige forbi frihedsgudinden og tilmed giver et fantastisk syn af NY skyline fra vandet. Vi tog da også færgen tilbage med det samme, da vi var kommet over på den anden side. Det var en sejltur på 25 minutter hver vej.

Tilbage på Manhattan besluttede vi os for at finde Ground Zero, der også ligger på den sydlige del af Manhattan, det finansielle distrikt hvor også Wall Street ligger. Det var skræmmende at nærme sig Ground zero, idet der fra lang afstand var et tydeligt hul imellem alle de mange skyskrabere. Det var ret trist at se, og svært at forestille sig de to enorme bygninger. Samtidigt også vildt at det er seks år siden, og der ikke er sket mere. Idet der stadig lå rester, der må være kommet frem efterhånden som udgravningerne til de nye bygninger har fundet sted. På flere skilte bedes der om at man ikke køber noget, hos de der forsøger at tjene penge på 9-11 souvenirs. Det skal forblive et specielt sted. Efter Ground Zero gik vi en tur på Wall Street. Desværre kunne vi ikke komme ind på Exchange Strock, da der er lukket for offentligheden pga. terrortrussel. Det kunne ellers have været super fedt. I stedet fik vi os en kop kaffe på en meget fin cafe på Wall Street. Her var der proppet med mænd og kvinder i stive jakkesæt og spadseredragter, der var nede og få deres frokost.

Herefter gik vi ud mod vandet og fik øje på den smukke Brooklyn Bridge, og vi kunne se at der gik personer oppe på broen, så der måtte vi da også en tur op. Vi havde noget besvær med at finde det sted hvor broen startede, da den går ret langt ind på selve Manhattan. Vi fandt da endelig starten, men besluttede os for at tage subwayen over til Brooklyn, og gå tilbage, idet det ville være flottere at gå mod Manhattan. Det var da også en rigtig god tur over broen, hvor vi fik taget nogle fine billeder. Jesper havde sine tanker på de mange film, hvor man ser denne berømte bro.

Så gik turen opad Broadway, gennem China town, Little Italy, Soho og Green Village. Derefter var Stine da også meget træt i fødderne. I Little Italy kom vi forbi et sted, hvor de var i fuld gang med at optage en eller anden serie. Desværre ikke en vi kendte noget til, men den hed "Law and Order". Vi kom også forbi to andre steder, hvor de enten var i gang med at optage, eller var ved at pakke sammen efter optagelserne. Desværre kunne vi ikke se hvad de optog til her. Men de havde godt nok meget udstyr med.

Pga. de ømme fødder efter en dag med mange miles sprang vi, lidt spontant, på en bus. Godt nok en helt anden retning end den vi skulle for at komme hjem. Denne bus gik mod syd, ned til færgen vi havde sejlet med tidligere. Vi besluttede os for at tage sejlturen igen, da det nu var blevet mørkt, og der derfor ville være mulighed for at se NY skyline by Night. Det viste sig at være en god beslutning, da det var en rigtig flot tur. Desværre var det ikke til at tage billeder, da færgen vippede meget. Hvis vi får tid vil vi helt sikkert tage til Brooklyn og få os et godt billede af NY skyline by Night.

Vi tog subwayen fra "Staten Island Ferry" til 96st. Street. Vi var godt trætte, men ville lige finde os noget hurtig aftensmad før vi gik tilbage til vores værelse. Vi fik begge en burger på den diner vi spiste morgenmad på mandag morgen. Jesper er ret sikker på at han så en skuespiller fra en amerikansk serie, på dineren.

En dejlig dag med mange gode oplevelser og mange miles i NY's gader.

Mandag i New York
lørdag, 12 januar, 2008, 07:40
Mandag morgen spiste vi morgenmand på Metro Diner på Broadway. En rigtig amerikansk diner, hvor personalet var som taget ud af en film, og en af dem mindede helt utroligt meget om Robert De Niro. Stine fik en bagel med smøreost, og frisk frugt. Jesper skulle selvfølgelig have pandetager med masser af sirup, og pølser.

Efter morgenmaden tog vi sub-way'en ned til Time Square, hvor Stine hurtigt fik færden af verdens største butik, Macy's. Imens Stine, med julelys i øjnene, hurtigt fandt DKNY afdelingen, listede Jesper videre op af de mange rulletrapper. Helt oppe på øverste etage var der et kæmpe juleland, hvor man kunne møde selveste julemanden.

Efter lidt shopping, og en kop afslappende kaffe på StarBucks, satte vi kursen mod Grand Central Station. New Yorks meget flotte og store togstation. Også her var der masser af liv. Vi gik en lille runde på stationen, hvorefter vi fortsatte mod FN-hovedkvarteret.

Efter sikkerheds kontrollen ved indgangen skulle vi aflevere vores tasker til vagterne. Da vi afleverede dem, spurgte en af vagterne om vi var fra Danmark. Da vi spurgte hvordan kan kunne gætte det, smilede han bare og sagde "Jeg er en af de professionelle, jeg kan se og høre det på jer.." Ret imponerende da der må komme folk fra utroligt mange lande gennem sikkerhedskontrollen. Inde i selve FN-Bygningen fik vi en rundvisning på ca. 1 time. Det var meget spændende. Blandt andet var vi inde og se sikkerhedsrådet, generalforsamlingen og formynderskabsrådet. Salen hvor formynderskabsrådet sidder, er en gave fra Danmark. Vores guide fortalte også at de skandinaviske lande, Norge, Sverige og Danmark er de lande der betaler mest til FN i forhold til indbyggernes indkomst.

Vi kom også igennem en lille udstilling omkring FN's våben program, hvor der var udstillet ting som er samlet ind efter atombomberne i Hiroshima og Nagasaki. Blandt andet smeltet porcelæn og en skoleuniform. Som afslutning på rundvisningen fik vi mulighed for at kigge på mange af de flotte gaver FN har fået af medlemslandende. Vi var faktisk ikke klar over at det jo faktisk er hele verden der er medlem af FN.

Tilbage på Time Square kunne vi høre en masse piger skrige ved MTV studiet. Så vi måtte naturligvis hen for at se hvad der foregik. Da vi kom, stod der en masse betjente foran indgangen, og en masse piger på den anden side af vejen. De stod åbenbart og ventede på to rappere, Pow Wow og Omarion, som vi ikke aner hvem er. Men de gik fuldstændigt amok da de kom ud. Der var da også et par af pigerne der måtte en tur i asfalten, da de hamrede lidt for meget på rappernes bil.

Desværre er der mange af de ansatte indenfor tv og teater der strejker for tiden. Det betyder at mange af forestillingerne på Broadway er lukkede. Men vi fik købt billetter til Disney's "Mary Poppins" som stadig kører. Den skal vi ind og se på New Amsterdam Teatrer onsdag aften.